dinsdag 10 februari 2009

psychiatrisch zorgoverleg

gisteren was de eerste vergadering van het 'psychiatrisch zorgoverleg' dat opgezet is om mijn gezinnetje en mezelf beter te kunnen ondersteunen in het dagelijkse leven - wat nu vaak 'overleven' is door pijn en depressie en gemis aan structuur en tekortkomingen in de hulpverlening, zou 'leven' moeten kunnen zijn, met de nodige levenskwaliteit...

een overleg tussen de projectleidster, mijn huisarts die me al de helft van mijn leven kent, mijn kinesiste die me al jaren begeleid, mijn therapeute, mijn partner en mezelf dus - wat zijn de knelpunten? wat is het grootste probleem? waar loopt het fout? waar kan wel en niet iéts aan veranderd worden? hoe kan er een beter evenwicht komen tussen rust voor het lijf en leven voor mijn gezin en mij? wat met de machteloosheid van de hulpverleners door de complexe problematiek? en die van de partner? waarom is het 'overleven' niet genoeg? hoe kan het isolement doorbroken worden? wat kan er gedaan worden om de aandacht af te leiden van de chronische pijn zonder de noden van dat lijf te negeren? hoe kan er weer zelfvertrouwen opgebouwd worden? enzoverder, enzovoort...

enerzijds heel beschamend om het onderwerp van een vergadering te zijn, anderzijds ben ik hoopvol en blij dat deze mensen hun tijd en energie willen steken in het helpen zoeken naar een beter leven voor D. en Sarah en mij...

waar nu alles overschaduwd wordt door pijn en angst en depressie en zelfdestructie, kunnen we misschien het roer omgooien en energie steken in positieve dingen...

een beetje hoop - niet meer, niet minder...

6 opmerkingen:

Myrthestiek zei

O meis, ik hoop zo dat het gaat helpen voor jou/jullie.

Hou dat beetje hoop vast met beide handen en we gaan hier heel hard duimen.

Knuf Tessa

een handvol zei

Ik hoop mee op een meer kwaliteitsvol leven en be-leven, op meer positief als negatief.

Miriam zei

Ik sluit me aan bij de andere reacties. Ik hoop zó ontzettend dat het tij zal keren voor jullie. Heel veel succes en sterkte!!!

Groetjes,
Miriam

Isis zei

Ik vind het op zich al fantastisch dat er zo'n systeem bestaat. En ik hoop natuurlijk dat het kan bijdragen tot een betere levenskwaliteit voor jou en je gezinnetje ! (dit is ook waarom ik VOOR ons dure zorgstaatsysteem ben, al betaal ik daar zelf ook aan mee... solidariteit en zo, je weet ook nooit wanneer je het zelf nodig zal hebben).

Rita zei

Heel veel succes en sterkte met dit hulpproject voor jou en je gezin !
Het lukt en helpt vast !
Groetjes
Rita

Mothstreet 9 zei

Heel veel succes! Het is een (goed) begin he!