vrijdag 8 mei 2009

jufke pufke en de visjes


het begon allemaal met deze sterren! ik had van mijn Amerikaanse vriendin lichtgevende wol van Bernat (Glow in the Dark) gekregen, en wou Tinkerbell sterren voor Sarah's kamer maken - mijn kleuter van 4 was dolblij!

op datzelfde moment zat er een briefje in de boekentas:
"Beste mama's, wellicht weten jullie dat we de komende 2 weken over jullie leren!!!!! We zouden ook graag een paar mama's hebben die in onze klas iets leuks komen doen. Jullie zouden iets over jullie werk of hobby's kunnen laten zien, een verhaaltje vertellen, muziek komen maken, iets komen klaarmaken,... Geef een seintje aan de juf en alles wordt geregeld."

Sarah zei meteen: mama, jij kan toch over breien komen vertellen!
mja, eigenlijk wel, maar ik ben helemaal niet zo'n moedige en zelfzekere mama, dus...
maar seg, dit is misschien wel echt mijn ding?
dus ik verzamelde het beetje moed dat nog niet in mijn schoenen zat na de afgelopen jaren, en stapte naar de juf met mijn voorstel: in de klas komen vertellen over breien en haken, wolletjes en andere materialen laten zien, knuffels en kleertjes meebrengen die ik voor Sarah maakte,...
en de juf sprong een gat in de lucht!

ik had meteen een heleboel ideeën en zag het best wel zitten...
ergens wou ik de 22 kleuters ook een aandenken meegeven na mijn klasbezoekje, dus ik zou iets breien of haken voor elk kind - de sterren waren optie 1, maar niet genoeg lichtgevende wol en in gewone wol was het weer net iets minder...
toen kwam dit visje langs in mijn hoofd!


het hele weekend vroeg Sarah me wel 50x "mama, hoeveel keren nog slapen voor jij mee naar de klas gaat?" dus haar enthousiasme was alvast in orde!
ook al vond ik het spannend, ik had er ook écht heel veel zin in!

en dinsdagmorgen was het dan zover: mijn tas stond klaar - gevuld met wolletjes en breinaalden en knuffeltjes en een breiboek en...

op de speelplaats had ik al meteen een sliert kleuters aan me hangen, en Sarah die sleurde me trots naar de klas...
alle kleuters in een kring, en juf Morgan (voor een keertje) kreeg alle aandacht!
de echte juf zag algauw dat de kinderen in goeie handen waren en ging wat taken doen buiten de klas, en ik genoot van de leergierige oogjes en stemmetjes :)
alles voelen, alles vragen, de kleuters vonden het duidelijk leuk want mijn halfuurtje was zo voorbij!
en toen ze ook nog een visje uit de doos mochten vissen, was iedereen helemaal content!



voor de juf/klas maakte ik toch een mobieltje met wat lichtgevende sterren en een extra visje...
zo zal juf Morgan altijd een plekje hebben in de 2de kleuterklas :)


ik was doodmoe na dat voormiddagje voorbereiden en een halfuurtje kleuters entertainen, maar ik was vooral... trots!
wat ik vroeger meteen zou laten vliegen hebben uit angst en onzekerheid, had ik nu met mijn twee handen aangepakt én het was een succes!
ik genoot, mijn dochter genoot, alle kleuters genoten en de juf was tevreden
jufke pufke (zoals Sarah haar juf noemt) werd even vervangen door mama jufke pufke, en ik ga dit fijne gevoel vasthouden :)

4 opmerkingen:

sodade zei

Héé, wat mooi!
En dan heb ik het niet (alleen) over de visjes :)

Myrthestiek zei

Geweldig meid. Echt super van je!

Isis zei

héél erg tof, zowel het iniatief als de ideetjes en de uitvoering, wow !

Miriam zei

Goed van je!!! Dat je dat durfde zeg. Leuk dat je die jonge kindjes nu met handwerken (breien dan toch) in aanraking gebracht hebt. Zoveel moeders breien niet meer, maar dankzij jouw les hebben ze toch een indruk van wat het is. Hulde en applaus!!

Groetjes,
Miriam