maandag 25 mei 2009

spelen op straat

wat heerlijk dat het nog kàn!

toen ik klein was, woonde ik met mijn ouders en broers en zus in een onzichtbaar klein straatje waar misschien 1x per dag een auto passeerde...
van zodra het weer het toeliet, woonden wij buiten, op straat met de buurtkinderen, in de tuin, en in de weiden en bossen daarrond...

na 4 jaren op een appartement was ik de moed verloren dat mijn dochter dàt gevoel ooit zou kennen, die vrijheid, die luxe, die openheid, die grote 'speeltuin'...

maar nu is het gewoon zover! ons nieuwe huisje ligt aan het einde van een doodlopend straatje in een bijna onvindbare woonwijk, en zodra het weer het toelaat, woont Sarah buiten!
niet alleen in ons tuintje, maar ook op straat...
ze is nog klein, dus voorlopig mag ze enkel op de straat spelen voor zover ik haar kan zien van thuis, maar dat is ruimte genoeg!
en ondertussen kent ze ook al enkele kindjes uit de buurt, dus na school tot het tijd is voor bad en bed speelt Sarah buiten met o.a. dit 7-jarig vriendinnetje, en ze hebben dolle pret!

grenzen aftasten, genieten van de vrijheid, het gevoel dat niemand ziet wat zij doen in hun wereldje (al zien wij héél veel LOL), giechelen, de straat versieren met stoepkrijt, steppen, fietsen, foto's nemen van mekaar, insecten zoeken, stenen verzamelen,...

wat ben ik blij dat mijn dochter dit mag kennen!!!!!!! :)

2 opmerkingen:

Isis zei

Ik herken dit ! Ik heb zelf ook reuze leuke herinneringen aan op straat spelen met de kinderen uit de buurt. Twee jaar geleden zijn we verhuisd uit Brussel naar een dorp/buurt waar dit ook (nog net) kan en nu is het onze Hanna die door de straat fietst en met stoepkrijt en met de jokari (een aanrader !) speelt...

Miriam zei

Heerlijk! Als ik door de straat kom waarin ik ben opgegroeid, herken ik er niets meer van. Aan beide zijdes staan auto's geparkeerd en er komen ook veel auto's doorheen gereden. In mijn tijd stonden de auto's op de oprit (want men had er 1 of 0, nu soms 3 of meer) kwam er 1x per uur een auto langs. Daar kun je dus niet meer buitenspelen zoals ik dat toen kon. Jammer.

Groetjes,
Miriam