maandag 31 augustus 2009

RIP Pieteke :-(


Deze zomer had Pieteke de tijd van zijn leven! Hij had een zonnige plek bij het raam - na enkele jaren in mijn donker huisje in T., en enkele jaren in ons donkere appartement in A. - en bracht veel tijd door in de tuin bij ons... Hij zong als nooit tevoren, en er was niks te merken van zijn leeftijd: 10 jaren lang was hij mijn trouwe vriend...

Maar vorige week gebeurde er een accidentje: bij het uitgebreid badderen viel zijn kooi omver, brak het badje en kwetste hij zich aan de scherpe stukken. Pieteke kon niet meer fladderen of op zijn stokjes springen, en zat dus op de bodem van zijn kooi triest te wezen. Even leek het erop dat hij het wel zou redden: eergisteren begon hij opnieuw te fluiten...

Vannacht had hij plots moeite met ademen, en omdat hij bij me op de kamer stond - ver weg van een te enthousiaste Fee - beleefde ik zijn gruwelijke strijd mee. Toen ik opstond, ademde hij nog, maar toen ik een uurtje later kleren ging halen op de slaapkamer, had Pieteke zijn hoofdje neergelegd en lag hij - letterlijk - doodstil op de bodem van zijn kooitje...

Groot verdriet bij mij; ik kreeg Pieteke van mijn nonkel toen ik alleen ging wonen 10j geleden, en hij was vaak mijn enige gesprekspartner, en hij zong zo mooi dat zelfs de meest depressieve ik altijd wel kon glimlachen als hij een aria aanving.
Nog groter verdriet bij Sarah; ze begreep het echt niet, waarom Pieteke niet meer bewoog of floot, waarom we Pieteke moesten begraven, waarom alles en iedereen ooit moet doodgaan.

Vanmiddag namen we dus afscheid van ons Pieteke...
Hij was nooit handtam, dus voor 't eerst kon Sarah hem pakken en aaien, en het was heerlijk om die zachte pluimpjes nog te kunnen strelen voor een laatste keer.
Sarah versierde een klein doosje met smurfenstickers, en Pieteke werd begraven onder de grote treurwilg bij mijn ouders in de tuin...

Vaarwel, Pieteke! We zullen je missen!!!



Een niet-zo-fijne vakantie voor mij (veel ziek-zijn) werd afgesloten met een trieste laatste vakantie-dag... Bah! :-(

5 opmerkingen:

Fluzz zei

I'm sorry :(

Fly over the bridge little one.

sarah zei

He will sing in your hearts forever.

Miriam zei

Ach, wat verdrietig! Sterkte met het gemis.

Miriam

Isis zei

Knuffel. Ik weet hoe het voelt en mis mijn oude poes nog elke dag.

Camiel zei

Zielig! :*(